Die eerste week

9 september 2018 - Pretoria, Zuid-Afrika

Die eerste week is verby! 'n Week met baie indrukke.

Zondag de eerste keer naar de kerk hier. We gingen naar de vrijgemaakt Gereformeerde kerk hier om de hoek. Wonder boven wonder verstonden we het best wel goed nog. Boodschap die we meekregen: geniet van de fase waar je nu in zit. Akkoord, dat gaat wel lukken hier! Het zonnetje scheen en de lucht was blauw. We vermaakten ons wel 's middags aan het zwembad. Jammer alleen dat het zwembadwater voelt als -3 °C. Ook 's avonds en 's nachts is het nog behoorlijk koud. Daar hadden we van te voren niet zo goed rekening mee gehouden..

Maandag zijn we voor het eerst bij Saskia geweest, onze mama hier. Een lieve vrouw die ons hier begeleidt en waar we elke week heen gaan om onze week te evalueren. Ontzettend veel informatie in een paar uurtjes, ons hoofd zat na één ochtendje al helemaal vol. En we moesten nog naar onze stagescholen toe. Anniek en Jaël gaan naar de Johannes Calvijn skool en Maaike en Neline naar de Dirk Postma. De twee scholen hier in de buurt.

De hele week stonden we om 7:15u 's ochtends op de scholen en waren we om 14:00u weer thuis.

De Johannes Calvijn skool is een redelijk kleine school van ongeveer 100 leerlingen. We (Anniek en Jaël) werden hartelijk ontvangen door Karina, het hoofd van de school. We hadden haar de vorige dag ook al even in de kerk gezien. De eerste paar dagen hebben we bij alle klassen rondgekeken om te kijken met welke klas we willen meelopen.  Anniek had al snel een voorkeur voor graad 7 (ongeveer de eerste klas van de middelbare school) en Jaël voor graad 1 (ongeveer groep 3). Wat ons als eerste opviel is de kleine klassen, graad 0 (kleuters) heeft bijvoorbeeld maar 9 kinderen. Vanaf donderdag hebben we allebei in onze eigen groep meegelopen. En ook onze eerste gym les in het Afrikaans gegeven aan graad 4&5. Dat was nog best een hele klus in het Afrikaans maar gelukkig deden we het samen. Voor de rest hebben we nog niet heel veel tijd gehad om lessen te geven want de school is druk bezig met de voorbereidingen van een concert dat ze een keer in de 4 jaar doen. Het is een soort musical en gaat over de Lorax. Elke middag oefenen ze hiervoor en vrijdag zelfs de hele dag! Volgende week donderdag en vrijdag geven ze het concert. Aankomende week wordt er dus ook nog veel gerepeteerd en zal onze taak vooral zijn om de kinderen stil te houden.

Wij, Maaike en Neline, werden ook hartelijk ontvangen op de Dirk Postma. Eén gelukje: degene die ons wegwijs maakte in de school kwam uit Nederland, dus we mochten nog even een beetje Nederlands praten. We werden naar Mart-Mari gebracht, een lieve juffrou, die onze begeleidster is op school. Bij haar hebben we 1,5 les gekeken, toen werden we uit de klas geplukt en mochten we toezicht houden bij graad 4, die spelletjes speelden op de laptop. De rest van de week liepen we allebei in een graad 4 klas mee (kinderen van 9/10 jaar). Donderdag gaven we ons eerste lesje; en omdat we al zo mega goed Afrikaans konden (not) begonnen we met een les Afrikaans geven. Een hele uitdaging, maar de kinderen vonden het fantastisch. Vrijdag was het lentedag, de dag dat de lente gevierd werd. Dat deden we in de regen, in de kou met onweer.

Nu vragen jullie je waarschijnlijk af wat we dan de middagen hebben gedaan, aangezien we om 14:00u alweer thuis waren. Daar kunnen we redelijk kort over zijn: één middag hebben we de halve stad doorgereden om naar een Nederlandse winkel te gaan en naar een christelijke boekwinkel. We kwamen terug met hagelslag, mayonaise en Afrikaanse bijbels. De andere middagen brachten we half slapend door (of helemaal slapend..) Want de hele dag vertalen in je hoofd en zoveel nieuwe indrukken vreet behoorlijk wat energie. We proberen ook om zoveel mogelijk schoolwerk bij te houden en natuurlijk onze stagedagen voor te bereiden!

We beginnen ons weekend met een heerlijk etentje. Voor maar liefst 6 euro per persoon hadden we een lekker wijntje/biertje, een goed gevuld bord met patat/een broodje vlees en natuurlijk een toetje na!

Uitslapen is er helaas niet bij.. Zaterdagochtend mochten we ons 07:30 alweer melden bij het ICO (Instituut vir Christelik Onderwys) want deze ochtend zou het kunstfeest plaatsvinden. Kinderen van verschillende scholen konden deze ochtend hun talent laten zien. Er werd gedanst, muziek gemaakt, gedichten voorgedragen en kunst tentoongesteld. Wij hadden de belangrijke taak om de taart te snijden en koffie/thee te verkopen. 12:00 konden wij gaan en hadden we eindelijk weekend. Even langs huis en  weer door. Wij gingen die middag naar Austin Roberts Bird Sancutary, waar mooie vogels zouden zijn. We hebben er welgeteld 4 gezien. Waaronder eenden en duiven. Maar om het goed te maken, liepen er wel schildpadden waar we mee mochten knuffelen.

Komende week scheiden onze wegen. Maaike en Neline gaan naar Musawenkosi en Jaël en Anniek blijven hier. In Musawenkosi is een schooltje middenin een sloppenwijk, daar gaan we voor een weekje stage lopen.

Julle hoor volgende week meer van ons!

1. Mieke M.:
    9 september 2018
    Baie leuk jullie belevenissen te horen!
    Dus deze week is het al echt begonnen. Leuk dat jullie het zo samen kunnen doen. En geniet dan ook maar van deze periode in je leven hè
    Went de taal al snel?
    Veel succes de komende week maar weer.
  2. Francien van den Dool:
    9 september 2018
    Leuk om je belevenissen te lezen Neline. Succes maar weer!
  3. Jannetta:
    10 september 2018
    Hè meiden, super om weer even te horen hoe het gaat! Succes de komende week met alles! Zie weer uit naar jullie verhalen en hopelijk foto” s . Groeten van tannie 🤣
  4. Dineke:
    10 september 2018
    Weer veel nieuwe indrukken dus. Dat Afrikaans spreken zal nog wel een dingetje zijn😄. Maar jullie zijn nog maar net.
    Komt helemaal goed ladies.👋
  5. Henk en Tea:
    10 september 2018
    Heey Neline en natuurlijk ook de andere juffies;)
    Leuk om te lezen..wat een indrukken allemaal!
    Heel veel succes!!
  6. Juffrou Knol :):
    19 september 2018
    Ek hoop julle dink nog baie kere aan my, haha ? Ek is darem bly die lente is al weer daar vir julle, dit kan sekerlik nog baie koud wees in hierdie tyd van die jaar.