Met een beetje vertraging..

2 oktober 2018 - Nelspruit, Zuid-Afrika

Omdat wij op dit moment vakantie aan het vieren zijn, is de blog van afgelopen week een beetje vertraagd. We passen ons al een beetje aan aan de cultuur hier, hier gaat ook alles op z'n gemakje namelijk.

Zondag (we praten nu dus over 23 september) dachten we na de kerk 's ochtends een rustig dagje te hebben, maar niks bleek minder waar. Om half 6 kregen we een berichtje van iemand uit de kerk bij de Johannes Calvijn skool, waar we de eerste week geweest waren. Ze vroeg of we zin hadden in een spelletjesavond met wat andere Afrikaanse jongeren. Aangezien we allemaal (behalve Anniek) wel van spelletjes houden, zijn we daar 's avonds geweest. Hartstikke leuk natuurlijk, want ga maar is uitleggen in het Afrikaans wat Mpumalanga is. Ten eerste hadden we al geen flauw idee wat dat woord betekende, ten tweede had je maar 30 seconden want we deden 30 seconds en ga dit maar eens doen in het Afrikaans. We waren niet echt heel goed.. Maar ach, het was leuk, we hadden wat nieuwe mensen ontmoet en we hadden onze avond zinnig besteed.

Maandag was het Erfenisdag: een vrije dag voor de meeste mensen hier. Daar hebben we eerst maar van genoten door uit te slapen. Begin van de middag reden we in ons trouwe autootje naar Hartbeespoort, daar scheen een mooie dam te zijn. Na een ongelofelijk lange tijd in de file gestaan te hebben, reden we zo de dam voorbij. Foutje. Konden we weer terug, in de file natuurlijk. Na even de tourist uitgehangen te hebben op de dam zijn we naar het volgende oh zo toeristische plekje gegaan: Chameleon Village. Een korte samenvatting van deze markt: schreeuwende mannetjes, heel ontzettend veel Afrikaanse spullen en geen mogelijkheid om alleen maar even te kijken zonder aangeraakt of aangesproken te worden. Na 29 Afrikaanse mannetjes en vrouwtjes genegeerd te hebben, kregen we bij één kraampje de kans om even rustig te kijken en om uiteindelijk lekker af te dingen. Wat we kochten zullen we jullie eind november vertellen. ;)

De rest van de dagen waren we op verschillende scholen te vinden. Saskia had een aantal scholen uitgezocht waar we mochten kijken. We begonnen dinsdag op de Voorpos, een school heel vlakbij. Dit was een openbare school met bijna 900 leerlingen. Interessant om te zien hoe een openbare school hier werkt. Het eerste wat we meemaakten was namelijk een opening waarin de kinderen liedjes zongen over God. We keken de hele dag in verschillende groepen mee en kregen tussen de middag een overheerlijke lunch. Wat eten we toch gezond hier..

Woensdag was het de beurt aan de Alma school. Dit is een school met alleen maar gehandicapte kinderen. Ook best wel een grote school, met veel leerkrachten en onderwijsassistenten. Wat een liefde was er op deze school aanwezig. De kinderen werden ontzettend goed behandeld en daar was soms best wat geduld voor nodig. De kinderen zelf waren ook heerlijk hunzelf en vonden het natuurlijk leuk dat er nieuwe gezichten in de klas kwamen kijken. We hebben behoorlijk wat knuffels uitgedeeld, met ze gevoetbald en gekeken hoe ze bezig waren met allerlei verschillende creatieve dingen maken. 's Middags waren we met hele andere dingen bezig. Vanuit de school sprongen we in het zwembad, en vanuit het zwembad gingen we door naar een festival waarvoor we uitgenodigd waren door de dochter van Saskia. In de botanische tuinen was het lentedag: een festival waar studenten de lente vieren. Het was leuk, maar we waren blij dat het om 18:00 afgelopen was, na wat dansjes, drankjes en heel veel zon verlangden we wel naar ons huisje.

Donderdag hoefden we een keertje niet zelf te rijden, Saskia bracht ons naar Witbank, wat een dik uur rijden was. In Witbank staat een school middenin een industrieel gebied, het ene moment reed je langs winkels, gebouwen, fabrieken en het andere moment stond je voor het hek van een school met zo'n 900 leerlingen. Kinderen van 4 tot 18 zitten hier op school. We waren er precies toen de pauze begon, dus dat betekende koffie drinken en wachten tot de pauze voorbij was. Na de pauze keken we eerst even naar graad 3 die aan het oefenen was voor een toneelstuk, daarna keken we nog twee lessen in een andere graad. En toen was het alweer tijd. Dat was een spoedbezoekje vandaag.

Over vrijdag kunnen we kort zijn: het was geen leuke dag en we deden ook niks anders dan opruimen, schoonmaken en heen en weer rijden. Want aangezien wij een week op vakantie gaan, werd het huisje weer verhuurd. En om nou al onze spullen daar in te laten staan, was niet echt een idee. Voor degenen die een beetje logisch na kunnen denken: 4 meiden in één huis, na 4 weken slapen daar, dat kan niet veel goeds betekenen. 10 koffers met spullen, die verspreid waren door het gehele huis: van de badkamer tot de keukenkastjes, van onder de bank tot aan buiten bij het zwembad. Daar waren we dus de hele dag ongeveer mee bezig. En we zijn heel blij met ons mooie autootje, maar 10 koffers erin stouwen gaat 'm toch echt niet worden. Dus heen en weer rijden met de auto en de koffers naar Saskia. Die had een mooi opgeruimd kantoor..

Wij gaan nu weer verder genieten van onze (heel welverdiende) vakantie. De vakantieverhalen komen vanzelf wel. :)

Liefs!

1. Wim Hellenthal:
    2 oktober 2018
    Alweer prachtig om te lezen!!
  2. Dineke:
    3 oktober 2018
    Weer een heel afwisselde agenda dus afgelopen week. Leuk om het op afstand een beetje mee te beleven.
    Tot de volgende blog meiden.👋
  3. Gerard Mostert:
    3 oktober 2018
    Jullie hebben het wel erg druk zo te horen. Maar genieten gaat ook goed....
    Heel leuk om zo een indruk te krijgen.
  4. Agnes Brink:
    8 oktober 2018