Het aftellen is begonnen..

9 november 2018 - Pretoria, Zuid-Afrika

Môre môre!

Jullie zitten natuurlijk met smart te wachten op ons verhaal. De enige reden waarom we hem nog niet gemaakt hadden, was dat we eigenlijk niet zo veel spannends te vertellen hadden. Vorige week bestond namelijk uit alleen maar stagelopen.

We hebben niet meer geruild van school, dus Maaike en Neline weer naar de Dirk Postma en Anniek en Jaël weer op de Johannes Calvijn. Eén van de opdrachten van school was dat we een lessenserie moesten geven over Nederland. En aangezien we de opdrachten allemaal netjes uitvoeren, hebben we dit ook maar gedaan. :)

Op de Johannes Calvijn hebben wij, Anniek & Jaël, met heel wat klassen Hollandse spelletjes gespeeld. In graad 6 & 7 hebben we een van de zingbare versies van het Onze Vader aangeleerd. En hebben we Nederlandse en Afrikaanse spreekwoorden en woorden met elkaar vergeleken. De leerlingen hebben een spreekwoordenboeken getekend en zijn wat meer over het Nederlands koningshuis en de regering te weten gekomen.
Op woensdag hebben we in graad R, 1, 2 en 3 het Nederlandse liedje 'Er zat een klein kaboutertje aangeleerd en er natuurlijk bij gedanst.
Ook de meiden van graad 6 en 7 hebben nog gedanst op kinderen voor kinderen.
In graad 3 zijn er nog Delfts Blauwe bordjes gemaakt. En zo heeft elke klas wel weer iets nieuws over Nederland geleerd.

Maaike en Neline gingen van bollenvelden maken naar de 12 provincies en van drop eten naar Jip en Janneke. De kinderen van graad 4 hebben memory gespeeld waardoor ze de hoofdsteden bij de provincies vonden, ze hebben een verhaaltje van Jip en Janneke gelezen in hun beste Nederlands, vergeleken Nederlandse woorden met Afrikaanse woorden en met een vies gezicht werden dropjes uitgespuugd.

Met graad 7 speelden we levend mastermind en 'paard, ridder, rugzak' en met graad 5 maakten we krijttekeningen waarbij ze zelf op de foto mochten. De kinderen vonden het allemaal fantastisch en eerlijk is eerlijk; wij genoten er ook best wel van, want lessen geven is toch beter dan een hele dag achterin de klas zitten. De kinderen kwamen erachter dat Nederlands toch niet zo lijkt op het Afrikaans. Nijlpaard en seekoei lijkt bijvoorbeeld in de verste verte niet op elkaar en neushoorn en renoster ook niet echt..

Donderdagmiddag speelden onze Dirk Postma toppertjes cricket, dus daar hebben we ons gezicht ook maar even laten zien. We hadden geen flauw benul van de spelregels, maar het was best wel leuk om te zien hoe ze dat speelden. Helaas werd het na een kwartiertje afgelast door de harde regen en onweer. Dus de rest van de middag konden we gewoon weer lekker verder met verslagen, evaluaties en lesschema's typen.

Zaterdag brachten we een bezoekje aan Jasmyn, een soort van Nederlandse plek met een molen, een grote winkel met 'plaas produkte' (oftewel: verse groenten, fruit, etc.), een nog grotere boekwinkel en restaurantjes waar je kroketten kon eten. De eerste winkel konden we nog wel snel doorheen lopen, maar bij de boekwinkel ging het een beetje mis. Alles was zo goedkoop en zo leuk dat we niet meer zo goed nadachten over wat er in de koffer zou gaan passen de terugweg.. Na een bordje (neppe) kroketten moesten we snel weg voordat we nog meer verleid zouden worden door de lage prijzen. ;)

Zondag stonden we om half 7 weer naast ons bed, op naar Nellmapius. Daar woonden we een kerkdienst bij met swart mense, er werd gezongen en geklapt op een heerlijk Afrikaanse manier. Hoewel we er niet heel veel van verstaan hebben omdat de moedertaal heel slecht vertaald werd in het Engels, was het wel een hele mooie ervaring!

Maandag en dinsdag de twee laatste dagen op stage; weer afscheid nemen van heel veel lieve collega's en kinderen op school. Met zakken pepernoten ("iehl, wat is dat? Het lijkt wel hondenvoer!") en drop namen we waardig afscheid. Wie weet ooit tot ziens!

De woensdag brachten we door in bed, langs het zwembad en in een stoffenwinkel. De tijd in de stoffenwinkel brachten we door met verstoppertje spelen, keuzes maken tussen 500 verschillende stoffen en heel veel rollen stof uitrollen en weer netjes oprollen. Maar wel met als resultaat dat we alle 4 mooie lappen stof hadden!

Gisteren (donderdag) hebben we nog even cultureel gedaan. In het voortrekkermonument hebben we wat meer geleerd en gezien van een deel van de geschiedenis hier in Zuid-Afrika en bij de Unigebouwen hebben we even geposeerd  bij het immense beeld van Nelson Mandela. 's Avonds heerlijke boboti gegeten bij Saskia en ook al een klein beetje afscheid genomen.

Het zit er echt bijna op nu, het aftellen is begonnen.. Morgenochtend vliegen we naar Kaapstad en gaan we nog twee weken genieten van het mooie land, de zee en (hopelijk) de zon. De planning ligt al klaar, wij zijn er klaar voor!

Ons hoop tot volgende week! Liewe groete.

1. Mieke M.:
    9 november 2018
    Wat een leuk verslag weer, Meiden😊😊😊😊
  2. Wim Hellenthal:
    9 november 2018
    Was weer leuk en mooi om te lezen! Ben onder de indruk van jullie bezigheden.
  3. Martine Mostert:
    10 november 2018
    Wat super mooi om dit te lezen en dat jullie dit dus allemaal ervaren en doen !❤️😍 heerlijk vakantie nu ! Geniet ervan ! Ff lekker nix🏝🍹☀️☀️
  4. Janny hamer:
    11 november 2018
    Leuk om te lezen weer. Geniet van jullie vakantie in Zuid Afrika. En dan....op naar huus.