Baie geluk!

24 november 2018 - Pretoria, Zuid-Afrika

Daar zijn we weer na twee heerlijke vakantieweken! We hebben alleen maar genoten en de blog is er een beetje bij in geschoten. Geniet er maar van want dit is toch echt de laatste. :)

We beginnen maar op het vliegveld, zaterdagochtend vroeg waren we bij de incheckbalie al weer bezig met koffers opentrekken, want natuurlijk was het te zwaar.. Na een korte vlucht van zo'n twee uur landden we in Kaapstad, met een spiksplinternieuwe Toyota reden we naar Strand. Een mooi appartementje voor twee weken. Na een diner bij de Spur, zetten we onze wekker om 5:20 en zijn we ons bed ingedoken.

Het weer zag er goed uit, dus we wilden de Tafelberg gelijk de eerste dag maar gaan beklimmen. Om de ergste hitte een beetje te vermijden werden we wakker om 5:20. Maar buiten zag je niks en waaide je bijna de deur uit. Dus na nog even geslapen te hebben zijn we maar naar de stad gereden om te kijken. Het was zo druk en toch nog helder, dat we de klim toch maar zijn gaan maken. En wat voor een klim, het duurde een partijtje lang en het was ontzettend warm. Maar het gepuf, gekreun en gezeur was gauw vergeten bovenop. Uitzicht op de stad, op de zee, op de haven, op de Lion's Head, je kon het zo gek niet bedenken of je zag het. Naar beneden lopen zag niemand meer zitten, dus toen hebben we de kabelbaan maar lekker gepakt. Een mooi begin van de week!

12 november mochten we een beetje uitslapen van onszelf, want we hadden tenslotte gewoon vakantie.. De dag bestond uit: verkeerd rijden naar de stad, zoeken naar parkeerplaatsen en heel veel souvenirs. We liepen op de Greenmarket square alsof we nog geen één souvenir gekocht hadden, en dat terwijl al de koffers al vol waren. Oeps.

De volgende dag was ook een rustig dagje, we zijn naar Stellenbosch en Franschoek gereden en hebben de toerist uitgehangen in de kleine dorpjes; winkeltjes in en uit, terrasjes op en af en af en toe een foto van een mooi gebouwtje. Eigenlijk staan deze dorpjes bekend als de perfecte plek om wijn te drinken, maar daar hadden we nog een andere dag voor ingepland.

Een cultureel uitstapje kon niet ontbreken natuurlijk, dus op naar Robbeneiland op de woensdag. Om 11:00 zou onze boot vertrekken, om 10:55 renden we als een malle de stad door omdat we in de file hadden gestaan en omdat we geen parkeerplek konden vinden. Maar het kwam toch allemaal weer goed natuurlijk, want er vertrekt hier nooit iets op tijd. Op Robbeneiland kregen we een rondleiding over het eiland en zagen we de cel waar Nelson in had gezeten, en we spotten de eerste pikkewyne! (we leren jullie nog even wat Afrikaanse woorden, welke dieren zullen dit zijn?;)) De middag brachten we door op een heerlijk terrasje in Waterfront.

De allerleukste dag moest nog komen, wiehoee! Om 10:00 moesten we op de Signal Hill zijn, om vanaf daar te gaan paragliden. Jammer alleen dat we helemaal niks zagen door de mist. Maar het geluk was weer met ons, want rustig aan trok de mist op en de wind bleef goed. Gelukkig was daar de altijd vrolijke Jacques (onze meneer die met ons zou gaan 'vliegen'), die zorgde er wel voor dat het niet saai was om te wachten. Jaël en Neline waren de eersten die mochten springen. En wat fantastisch! Een vlucht van ongeveer 10 minuten boven de berg, stad en zee. We landden op het strand en reden toen weer naar boven. Daar stonden Anniek en Maaike al te wachten tot zij mochten. Ook zij zweefden boven alles uit en daarmee hadden we deze dag toch echt bekroond als lievelingsdag. :)

Eigenlijk moet je stoppen op je hoogtepunt, hè? Maar goed, ons het nog 'n paar dae oor!

De volgende dagen beschrijven we iets korter, anders wordt het wel heel veel lezen voor jullie. De gekleurde huisjes in Bo-Kaap hebben we bezocht, we zijn naar het Bloubergstrand geweest voor de beroemde foto op het strand met de tafelberg op de achtergrond en we hebben de walvisroute gereden naar Hermanus. Daar kunnen we nog wel iets meer over vertellen want hier het ons ook baie geluk. De hele route hadden we nog niks gezien in de zee, maar zittend op een muurtje in Hermanus zagen we in de verte twee walvissen zwemmen. Ze vonden het wel leuk denk ik, want tot twee keer toe sprongen er twee walvissen omhoog uit het water. En dat was nog niet alles; iets verderop bij een rots zwommen ze gewoon op 5 meter afstand langs ons heen. Als we één ding geleerd hebben hier is het wel dat walvissen ontzettend lelijk zijn en er totaal niet uitzien als op plaatjes en tekeningen. Naast de walvissen sprongen er voor de leuk ook nog even twee dolfijnen de lucht in en gaven de zeehonden elkaar kusjes vlakbij ons.

Zondagmidddag reden we naar de botanische tuinen om even te genieten van de natuur. Overal bloemen, struiken, bomen, beesten, mensen die aan het picknicken waren. En als hoogtepunt een concert op een groot grasveld met gezinnetjes, veel eten en drankjes. Wat een gezelligheid!

Nog maar een paar dagen te gaan; en we hadden nog precies drie dagen iets gepland. Eerste was Kaappunt en Kaap de Goede Hoop plus de Chapman's Peak route. Bij Kaap de Goede hoop en Kaappunt hebben we wat rondgelopen en genoten van de uitzichten. De Chapman's Peak was wederom een prachtige route langs bergen en zee, met op de achtergrond de zon die heerlijk scheen.

En alsof we het wisten hadden we precies de goede dag uitgekozen om wijn te gaan drinken. De enige dag dat het regende zaten wij heerlijk bij Waterford Wine Estate, in Stellenbosch, wijntjes te proeven met chocola. Zeven verschillende wijnen en drie soorten chocola, heerlik!

Het enige wat nog op ons lijstje stond was de Lion's Head beklimmen. En stiekem wilden we dat eigenlijk het allerliefst doen met zonsondergang. Dus woensdags hebben we dat ook maar gedaan. Overdag zijn we de stad nog even in geweest en hebben we koffie gedronken bij het beste koffietentje in Kaap en omgeving. Eind van de middag liepen we de Lion's Head op. Bleek een super leuk en avontuurlijk pad te zijn, met laddertjes en trappetjes en geen echte looppaden. Met een heleboel andere mensen hebben we de prachtige zonsondergang bekeken en tijdens de tocht naar beneden genoten we van de lichtjes van de stad. Met een beetje weemoed reden we weer naar Strand, want dit was de laatste dag in Kaapstad-stad.

De laatste twee dagen deden we niet heel veel meer, we moesten nog een extra koffer kopen want het zou allemaal niet meer gaan passen.. En we hadden ook nog helemaal niet zoveel op het strand gelegen, dus ook dat hebben we nog maar even gedaan. De laatste dag, de 23e, vierden we de verjaardag van Neline met een ontbijtje in een strandtent, taart en pizza eten en met koffers inpakken..

En nu zitten we weer hier in Pretoria, de één na laatste dag is al weer bijna aan z'n einde gekomen. Morgennacht vliegen we terug naar jullie, onze families en vrienden, naar de kou en met koffers vol spullen en vol verhalen. Wat hebben we hier een fantastische tijd gehad, we kunnen terugkijken op drie gezegende maanden, waarin alles eigenlijk heel voorspoedig verliep, waarin we mooie mensen hebben ontmoet en waarin we ondergedompeld zijn in een totaal andere cultuur.

Bedankt voor jullie medeleven vanuit Nederland en voor jullie lieve woorden steeds weer. We hopen jullie in Nederland weer te zien.

Baie dankie. Ons wens julle baie geluk in die toekoms!

Liewe groete,

Anniek, Jaël, Maaike en Neline

1. Gerard Mostert:
    24 november 2018
    Bedankt voor jullie mooie verhalen.
  2. Eefke van de Kamp:
    26 november 2018
    Heb maar even 2 verhalen achter elkaar gelezen. Wat super gaaf weer . Vlgs mij willen jullie niet eens naar huis. Maar het is weer zover hè? Goede reis terug straks!